Arjan Erkel, Yolanthe Sneijder Cabau, Roelof van Laar en Evelien Hölsken hebben in 2008 het initiatief genomen om Stichting Stop Kindermisbruik op te richten.

Dagelijks worden miljoenen kinderen wereldwijd slachtoffer van verschillende vormen van geweld, mishandeling en uitbuiting. Zowel in Nederland als in veel andere landen komt commerciële seksuele uitbuiting van kinderen op grote schaal voor. De minderjarige slachtoffertjes van deze praktijken worden hierdoor ernstig aangetast in hun lichamelijke en psychische integriteit. Veel kinderen zijn extra kwetsbaar om slachtoffer te worden van deze ernstige vormen van geweld door de barre omstandigheden waarin zij leven. Zij hebben behoefte aan speciale bescherming. En daar hebben zij ook recht op.

Stichting Stop Kindermisbruik geeft prioriteit aan de strijd tegen kinderprostitutie en helpt meisjes uit de prostitutie te ontsnappen. Om dit te bereiken steunt Stop Kindermisbruik diverse lokale partnerorganisaties in Azië, maar ook in Brazilië, Moldavië, Kameroen en Nederland is de stichting actief. Deze lokale organisaties bevrijden, samen met de politie, meisjes uit bordelen en/of vangen meisjes op die in de prostitutie gezeten hebben of een hoog risico lopen om in de prostitutie te belanden. Hierdoor kunnen deze meisjes werken aan een nieuwe toekomst.

De Stichting Return ondersteund diverse projecten van de stichting STOP Kindermisbruik.